5 beste Whey protein Test van 2021

Laatste update: 18.06.21

 

Beste whey protein – Vergelijkingstest & Koopgids

 

Als je intensief sport en hierbij veel aan krachttraining en duursporten doet, is het aangewezen om het gebruik van eiwitshakes te overwegen. Kwalitatieve Whey proteïneshakes dragen, bij correct gebruik, duidelijk bij aan het spierherstel en het stimuleren van de spiermassa. Overigens kunnen ze ook gebruikt worden in bepaalde zoutarme en/ of koolhydraatarme diëten. Indien je reeds gewend bent met de Whey proteïneshakes kun je perfect opteren voor de Optimum Nutrition Gold Standard 100% die jou wordt aangeboden in een ruime verpakking van 2270 gram. Als beginner kun je eventueel opteren voor een kleinere verpakking zoals het geval is bij de Optimum Nutrition Gold.

 

 

Vergelijkingstabel

 

Sterkte
Zwakte
Conclusie
Offerte

 

 

Whey protein Koopgids

 

Tegenwoordig kom je ze bijna overal waar je gaat wel even tegen; die grote stevige potten met draaideksel waar in grote letters “WHEY” vermeld staat. Maar wat is dat nu precies en waarvoor wordt het gebruikt? En hoe kun je het product innemen en wat is daarbij de ideale hoeveelheid? Met deze koopgids trachten wij een antwoord te bieden op deze én enkele andere prangende vragen. Neem hem even rustig door alvorens je de verschillende Whey producten en eventuele aanbiedingen met elkaar gaat vergelijken.

Wat is whey proteïne en waarvan is het gemaakt?

Je hebt ze vast en zeker wel al eens zien staan in de sportafdeling van winkels zoals Decathlon of je bent ze misschien online al even tegengekomen, maar wat houdt whey protein nu eigenlijk in?

Heel eenvoudig en simplistisch uitgelegd is whey een belangrijke eiwitbron die ontstaat als een bijproduct tijdens het productieproces van kaas. Deze eiwitbron, die overigens geleverd wordt onder de vorm van poeder, wordt eveneens beschouwd als de crème de la crème onder de eiwitten. Wereldwijd is het één van de betere, zoniet het beste eiwitpoeder dat er bestaat en kent het dan ook heel wat bijval van tal van bekende professionele sporters. Daarnaast kiezen ook particuliere sporters steeds vaker voor dit unieke goedje dat, je overigens makkelijk oplost in een beetje water of melk, en tegenwoordig bekend staat onder de naam “eiwitshake”.

Echter willen we er toch wel even op wijzen dat het niet meteen de bedoeling is om zomaar het eerste het beste whey product in huis te halen. Houd er rekening mee dat er wel degelijk verschillende mogelijkheden bestaan op het gebied van eiwitsoorten. Zo zul je voor jezelf een keuze moeten maken tussen whey concentraat, whey isolaat en/ of whey hydrolisaat. Hieronder leggen we jou graag even de verschillen uit.

 

Hoe werkt het en welke pluspunten biedt het gebruik ervan?

Ons lichaam bestaat uit verschillende bouwstenen waaronder de zogenaamde eiwitten. Werkelijk elke cel in het menselijke lichaam is voorzien van een bepaalde hoeveelheid eiwitten die bestaan uit een basisketen van opeenvolgende aminozuren. Kortom, de inname van eiwitten is een levensnoodzakelijke behoefte aangezien ons lichaam op die manier de cellen kan herstellen en/ of nieuwe kan aanmaken.

Je kunt eiwitten onder verschillende vormen in je dieet opnemen door bijvoorbeeld dagelijks 1 of 2 rauwe eitjes te eten of regelmatig een toastje klaar te maken met wat mager vlees. Echter kun je eveneens opteren voor het gebruik van whey proteïne producten die, in vergelijking met standaard eiwitten, een nog hogere biologische waarde aanbieden. Om terug te komen op ons voorbeeldje kent het rauwe ei een biologische waarde van 96 terwijl whey proteïne producten een biologische waarde van maar liefst 104 kennen. Whey concentraat en whey isolaat kennen een maximale biologische waarde van respectievelijk 120 en 140.

Een dergelijk hoge biologische waarde wordt tevens ook makkelijker én beter door ons lichaam opgenomen wat resulteert in tal van voordelen. Zo kan het gebruikt worden ter ondersteuning van koolhydraatarme en/ of zoutarme diëten. Een echte aanbeveling voor mensen die toch wel graag enkele kilootjes willen afvallen zonder daarbij ook spiermassa te verliezen. Verder stimuleert whey proteïne eveneens de spiergroei, draagt het bij aan een sneller spierherstel, werkt het stimulerend bij een hoge bloeddruk en onderdrukt het een mogelijk hongergevoel. Het zou ook het risico op bepaalde kankers kunnen verkleinen, bijdragen aan een goede botgezondheid en het immuunsysteem helpen versterken.

 

De verschillende eiwitsoorten

Zoals hierboven reeds even kort aangehaald bestaan er diverse eiwitvormen. Algemeen kunnen we 3 grote groepen omkaderen waaronder de zogenaamde whey concentraat, whey isolaat en whey hydrolisaat producten. Het verschil tussen deze 3 producten heeft vooral te maken met het aandeel pure eiwitten waaruit ze effectief bestaan.

Zo bevat het whey concentraat een maximaal eiwitpercentage van ongeveer 80%, aangevuld met vetten, vezels en bepaalde koolhydraten. Door het whey concentraat nog eens extra te gaan zuiveren, ontstaat een eiwitvorm die nog net dat tikkeltje puurder is; het zogenaamde whey isolaat. Whey isolaat biedt dan ook een eiwitpercentage van 85% aan en bevat bijgevolg minder vetten en koolhydraten.

De meeste pure vorm van eiwitten vind je echter terug in de whey hydrolisaat producten die, in tegenstelling tot de vorige 2, nog eens extra wordt bewerkt door het gebruik van enzymen. Als je lactose-intolerant blijkt dan is whey hydrolisaat bijvoorbeeld de beste optie.

Hoeveel whey protein moet je innemen en wanneer

Ben je overtuigd en wil je graag de stap zetten naar het gebruik van whey proteïne dan is het misschien wel handig om wat meer te weten te komen over de gebruikswijze. Hoe wordt het product ingenomen en op welk moment van de dag moet je dit doen.

Over de hoeveelheid eiwitten die iemand moet innemen zijn de meningen vrijwel verdeeld waardoor een rechtlijnig antwoord niet altijd makkelijk is. Toch is het Nederlands Voedingscentrum ervan overtuigd dat een gezond persoon ongeveer 0,8 gram eiwit moet rekenen per kg lichaamsgewicht. Een gezonde vrouw die ongeveer 60 kg weegt, neemt dus bij voorkeur 48 gram whey proteïne per dag in. Echter, is dit eerder een maatstaf aangezien je daarnaast ook rekening zult moeten houden met factoren zoals de leeftijd en het aantal uurtjes sport per dag/ week.

Wanneer je het whey proteïne product precies inneemt, daar ben je behoorlijk vrij in. Zo kun je het innemen als een zogenaamd tussendoortje, na het ontbijt en voor de lunch, om op die manier het hongergevoel te stillen. Sommigen nemen whey proteïne dan weer in een halfuurtje voor ze gaan sporten terwijl anderen het product innemen vlak na het sporten om het spierherstel te stimuleren. In elk geval wordt aangeraden om per 30 gram whey proteïne ongeveer 250 ml melk of water toe te voegen.

 

5 beste whey protein (Reviews) van 2021

 

Intensieve sporten zoals krachttraining en crossfit eisen vaak heel wat energie van de spieren waardoor makkelijker scheurtjes kunnen ontstaan bij een tekort aan eiwitten. Daarom wordt aangeraden om te kiezen voor Whey protein shakes die, bij voorkeur, voor het ontbijt worden ingenomen. Uiteraard kun je eveneens opteren voor varianten zoals het Whey protein concentrate, Whey protein powder of de Pure Whey protein. Velen kiezen ook voor Whey protein als ondersteuning bij het afvallen. Wij zetten daarom graag 5 toppertjes op een rijtje, rekening houdend met de online reviews en het advies van klanten. Bekijk ze even rustig alvorens er de voor jou beste Whey protein uit te kiezen en wie weet is het wel een aanbieding.

 

1. Optimum Nutrition Gold Standard 100% Whey Protein

 

Door te kiezen voor de Gold Standard 100% Whey Protein van Optimum Nutrition kies je voor één van de populairste eiwitpoeders uit het rijtje. Uit de online reviews komt meteen een uitstekende gemiddelde eindscore van 4,8 sterren naar voren waarbij heel wat klanten overtuigd zijn van de smaak en de kwaliteit. Slechts enkele kopers vinden de smaak toch niet helemaal naar wens en maken daar dan ook melding van.

De Whey Protein Gold Standard wordt geleverd in een stevige verpakking met draaideksel en kent een inhoud van maar liefst 2270 gram eiwitpoeder. Het eiwitpoeder bestaande uit Wei proteïne, glutamine, BCAA’s, koolhydraten, een geringe hoeveelheid vet en lactose kan eenvoudig worden opgelost in eender welke vloeistof. Daar het poeder gekenmerkt wordt door een witte chocolade met framboos smaakt, wordt aangeraden om het te mengen in mineraalwater.

Deze eiwitshakes worden voornamelijk aangeraden om in te nemen tijdens zoutarme dieten of wanneer je vaak intensief sport. Denk hierbij aan krachtsporten en/ of crossfit sessies waarbij de spieren onder een hogere spanning komen te staan.

 

Voordelen:

Gebruiksgemak: de eiwitshakes zijn bedoeld als onderdeel van sportvoeding om de spiergroei te bevorderen maar kunnen ook gebruikt worden ter aanvulling van een zoutarm dieet.

Samenstelling: elke maatbeker bevat minstens 23 gram wei proteïne aangevuld met 5 gram BCAA’s, 3,5 gram glutamines, 3 gram koolhydraten en slechts een beperkte hoeveelheid aan noodzakelijke vetten en lactose.

Smaak: het poeder wordt gekenmerkt door een unieke smaak waarbij framboos en witte chocolade worden gecombineerd.

Inname: het is de bedoeling om het eiwitpoeder op te lossen in eender welke vloeistof, bij voorkeur water.

 

Nadelen:

Smaak: ondanks zijn unieke smaakje zijn er toch enkele klanten die het drankje vreselijk vinden en amper binnen krijgen.

Koop bij bol.com (€52.9)

 

 

 

 

2. Optimum Nutrition Gold Standard 100% Chocolade 450 gram

 

Net zoals het vorige product wordt ook deze Gold Standard 100% Whey Protein jou aangeboden door het bekende, en misschien ook wel meteen het beste, merk Optimum Nutrition. De verpakking, die overigens steeds weer hermetisch kan worden afgesloten, omvat maar liefst 450 gram aan eiwitpoeder wat voldoende moet zijn voor ongeveer 14 shakes. Ideaal als je voor het eerst start met het innemen van proteïneshakes of niet zeker bent of de smaak je wel zal bevallen.

Voeg een maatschep van het eiwitpoeder toe aan gelijk welke vloeistof en neem het drankje, bij voorkeur, in voor het ontbijt. Op die manier krijg je per maatbeker maar liefst 24 gram wei proteïne, 3,5 gram glutamine, 5 gram BCAA’s, 3 gram koolhydraten en een geringe hoeveelheid noodzakelijke vetten en lactose binnen. Dergelijke eiwitshake is een goede ondersteuning voor sporters of mensen die een zoutarm dieet volgen. Het bevordert het spierherstel en ondersteunt de spieren.

Wanneer we de reviews bekijken dan zien we heel wat tevreden klantreacties verschijnen waarbij het goedkope prijskaartje en de kwaliteit door velen geprijsd worden. Slechts enkele kopers blijken de smaak toch maar niets te vinden en hadden meer van het product verwacht.

 

Voordelen:

Budgetvriendelijk: of het product ook het laagste prijskaartje kent valt nog even af te wachten. Toch lijken heel wat klanten tevreden te zijn met de aankoopprijs.

Gebruiksgemak: de eiwitshakes dragen bij aan een correcte ondersteuning van de spieren, de spiermassa en het herstel ervan.

Smaak: dit Whey Protein poeder wordt gekenmerkt door een felle chocoladesmaak en kan eenvoudig worden opgelost in eender welke vloeistof.

 

Nadelen:

Matige kwaliteit: ondanks het feit dat de Whey Protein nadelen bij correct gebruik niet opwegen tegenover de voordelen, is een kleine minderheid van de klanten niet helemaal overtuigd.

Koop bij bol.com (€17.2)

 

 

 

 

3. XXL Nutrition Whey Isolaat Proteïne Poeder Shake 1000 gram

 

Je kunt natuurlijk ook altijd nog kiezen voor dit unieke Whey isolaat proteïne poeder dat jou wordt aangeboden door het bekende XXL Nutrition en afkomstig blijkt uit de XXL Nutrition Premium serie. Het eiwitpoeder wordt geleverd in een stevige verpakking van 1000 gram inclusief draaideksel zodanig dat je het poeder steeds hermetisch kunt afsluiten.

In tegenstelling tot verschillende andere eiwitshakes wordt het Whey Isolaat poeder juist gekenmerkt omwille van zijn zuiverheid en hoge eiwitgehalte van maar liefst 89%. Dit maakt dat je helemaal geen shakebeker nodig hebt om een zo egaal mogelijke shake te bekomen. Men raadt aan om dagelijks te starten met een eiwitshake bestaande uit 30 gram van het eiwitpoeder opgelost in 250 ml melk, water of andere vloeistof.

Reacties tonen aan dat klanten duidelijk tevreden zijn over de kwaliteit en de geleverde kwaliteiten. Zo zijn er heel wat kopers die dit product gebruiken tijdens hun strijd in de kilo’s en hem uiteindelijk positief belonen met een mooie score van 4,9 sterren. Dit alles wordt jou overigens aangeboden tegen een schappelijk prijskaartje.

 

Voordelen:

Smaak: dit poeder wordt gekenmerkt door een “unflavored” smaak en is dus helemaal vrij van smaak- en/ of zoetstoffen. Echter kun je dit poeder eveneens bekomen met een smaak naar keuze.

Inhoud: de verpakking telt een inhoud van 1000 gram maar is eveneens te verkrijgen in een variant van 2500 gram.

Meerwaarde: er is een duidelijk en groot verschil tussen Whey Isolate en Whey concentraat op basis van het eiwitgehalte. Zo blijkt Whey Isolate van de zuiverste soort te zijn en een hoog eiwitgehalte van wel 89% te bevatten.

Gebruiksgemak: er wordt aangeraden om 30 gram Whey Isolate op te lossen in ongeveer 250 ml vloeistof. Dat kan melk, water of een ander drankje naar keuze zijn.

 

Nadelen:

Koolhydraten: om de shake volledig te maken, voeg je best zelf nog enkele koolhydraten toe. Denk bijvoorbeeld maar aan de Waxy Maize of de Dextrojuice Pro.

Koop bij bol.com (€28.9)

 

 

 

 

4. Royal Green 100% Protein Isolate 600 gram Voedingssupplement

 

In vergelijking met het vorige product zul je zien dat de Royal Green Whey Protein Isolate iets duurder geprijsd staat. Desondanks lijkt de koper zich daar niet meteen aan te storen en beloont het product met een mooie eindscore waarbij kwaliteit en doeltreffendheid geprezen worden.

Zo wordt het poeder geleverd in een stevige verpakking met afsluitbaar draaideksel en praktisch maatschepje. Hierbij geniet je een inhoud van maar liefst 600 gram aan “unflavored” eiwitpoeder waarbij aangeraden wordt om steeds 30 gram poeder op te lossen in 250 ml vloeistof. Doordat het hier om een isolaat gaat, geniet je een eiwitpoeder is zijn meest pure vorm met maar liefst 99% aan eiwitten. Houd er wel rekening mee dat het een voedingssupplement betreft en geen vervanger van volwaardige maaltijden.

Eenmaal de verpakking geopend wordt, is het aangewezen om het poeder op een koele en droge plek te bewaren, bij voorkeur tussen 18 en 19°. Kies bij voorkeur eveneens voor een afgesloten plek buiten het bereik van eventuele kinderen.

 

Voordelen:

Gebruiksgemak: los ongeveer 30 gram van het poeder op in 250 ml vloeistof, bij voorkeur water of melk. Zo draagt deze shake bij aan een uitstekende spiergroei en spierherstel en kan hij ook doeltreffend blijken ter ondersteuning van een koolhydraatarm dieet.

Inhoud: de verpakking telt een maximale inhoud van zo’n 600 gram wat ruim voldoende is voor 14 tot 20 shakes.

Smaak: houd er rekening mee dat het een unflavored smaak betreft en je hem bijgevolg maar beter oplost in wat melk.

 

Nadelen:

Prijzig: ben je van plan om deze eiwitshake in het winkelmandje te plaatsen, wees dan wel alert voor zijn hogere prijskaartje.

Koop bij bol.com (€30.56)

 

 

 

 

5. Wei Proteïne Concentraat 80% Whey Proteïne 1 KG Puur ingrediënt

 

Tot slot eindigen we onze topselectie met het Wei Proteïne Concentraat aangeboden door Best Way Ingredients BV. Net zoals het bekende en hiervoor genoemde Whey Isolate, wordt ook het Whey Proteïne Concentraat gekenmerkt door zijn pure zuiverheid en hoog eiwitgehalte van maar liefst 80%.

Het concentraat wordt jou aangeboden in een stevige verpakking die je steeds hermetisch kunt afsluiten én een inhoud telt van 1000 gram, 1 kg. Op die manier kun je makkelijk 20 tot 25 eiwitshakes maken. Bovendien werden er geen extra kleur-, smaak- en/ of zoetstoffen aan toegevoegd wat uiteindelijk uitkomt op een “unflavored” smaakje. Voeg daarom steeds 30 gram van het poeder toe aan 250 ml melk om toch enigszins iets van smaak te creëren. Uiteraard mag het concentraat evengoed in water worden opgelost, alhoewel sommigen dat misschien minder smakelijk zullen vinden,

Jammer genoeg werden er nog geen online reviews aan dit product toegevoegd waardoor we vermoeden dat het om een vrij recente eiwitshake gaat. Echter kan ook het hogere prijskaartje een mogelijke verklaring bieden.

 

Voordelen:

Verpakking: het eiwitpoeder wordt geleverd in een stevige, makkelijk af te sluiten verpakking.

Inhoud: de verpakking kent hierbij een maximale inhoud van maar liefst 1000 gram en biedt dus toch wel enkele eiwitshakes aan.

Unflavored: doordat het hier om unflavored eiwitpoeder gaat, mag je er zeker van zijn dat er geen zoetstoffen noch kleur- of smaakstoffen werden aan toegevoegd.

 

Nadelen:

Prijzig: het prijskaartje zou door sommige klanten wel eens als het figuurlijke addertje onder het gras kunnen worden beschouwd.

Koop bij bol.com (€21.9)

 

 

 

 

Veelgestelde vragen

 

Q1: Wat is whey protein en waarvan is het gemaakt?

Whey protein is een belangrijke vorm van eiwitten die ontstaat als een bijproduct bij de productie van kaas én wordt weergegeven onder poedervorm. Je hebt hierbij de keuze tussen whey concentraat, whey isolaat of whey hydrolisaat waarbij het grootste verschil zich voornamelijk kenmerkt op het gebied van biologische waarde. Zo zal whey hydrolisaat het grootste eiwitpercentage kennen terwijl whey concentraat “slechts” een eiwitpercentage aanbiedt van 80%. Wat overigens nog altijd beter is dan de eiwitten uit mager vlees en/ of rauwe eitjes.

Doordat de eiwitten in pure vorm worden aangeboden, kunnen ze ook efficiënter door het lichaam worden opgenomen, wat gelijk resulteert in tal van mogelijkheden en pluspunten. Zo draagt het bij aan het spierherstel, helpt het de spiermassa stimuleren en kan het bepaalde diëten helpen ondersteunen die gericht zijn op gewichtstoename- of afname.

Q2: Wanneer moet je whey protein nemen?

Er is niet echt een regel die zegt dat je verplicht whey protein moet innemen, echter wordt het  wel steeds vaker aangeraden. Zo kan het perfect toegevoegd worden aan koolhydraatarme of zoutarme diëten zodat je toch wel afvalt zonder daarbij spierweefsel te verliezen. Daarnaast wordt het ook sterk aanbevolen tijdens weerstandstrainingen zoals bijvoorbeeld krachttrainingen, CrossFit, looptrainingen, zwemtrainingen enz.

Tijdens dergelijke fysieke inspanning komt het lichaam, en dan met name de spieren, onder spanning te staan wat kan leiden tot kleine spierscheurtjes. Om deze minuscule spierscheurtjes (sneller) te herstellen, zou je kunnen opteren voor het gebruik van whey protein.

 

Q3: Hoe lang blijft whey protein goed?

Eenmaal je de pot met eiwitpoeder hebt geopend, wordt de houdbaarheid geschat op ongeveer een jaar. Uiteraard in deze schatting een maatstaf en moet je er rekening mee houden dat dit het geval is onder normale omstandigheden. Zorg er dan ook voor dat je de pot steeds hermetisch afsluit en je hem bij voorkeur droog en koel bewaart. Een hoge luchtvochtigheid is namelijk nefast voor de kwaliteit van eiwitten.

 

Q4: Waar kan ik whey protein kopen?

Ben je overtuigd en van plan om whey protein in huis te halen dan zul je merken dat je tegenwoordig vrijwel overal terecht kunt. Denk bijvoorbeeld maar aan heel wat fysieke winkels waaronder Albert Heijn, Holland & Barrett, Kruidvat, Decathlon en heel wat verschillende sportclubs en fitnesscentra. Echter kun je het product ook gewoon online komen bij de plaatselijke fitnessclub of bij bol.com. Kortom, mogelijkheden zat en bovendien worden de meeste producten aangeboden in verschillende smaakjes.

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

0 COMMENTAIRES