Hoeveel stappen per dag?

Laatste update: 27.05.22

 

Probeer jij dagelijks aan 10.000 stappen te komen of bepaal jij het aantal stappen naargelang het aantal km? Maak jij daarbij gebruik van een gesofisticeerde dan wel eenvoudige stappenteller of volstaat de dagelijkse wandeling van 5 km met de hond? Wist je dat het eigenlijk niet nodig is om dagelijks 10.000 stappen te zetten en dat een gemiddelde van 7500 ruim voldoende is? Benieuwd naar meer? Aarzel dan niet en lees gerust even verder!

 

Een woordje vooraf 

“Bewegen”- hoewel er de laatste jaren duidelijk verandering op til is -; doen we het met z’n allen nog steeds te weinig. En nochtans is een portie dagelijkse beweging een absolute must om zowel fysiek alsook mentaal sterk te blijven staan. 

Jammer genoeg halen heel wat mensen vrijwel automatisch hun neus op bij het woordje “beweging”, dat overigens voor velen gelijk staat aan een intensieve sportsessie. Echter is niets minder waar! Want wist je dat een dagelijkse wandeling of het dagelijks van- én naar je werk/ school fietsen eveneens als volwaardige bewegingsactiviteit kan én mag worden geregistreerd? Je hoeft dus echt niet dagelijks naar de sportschool te rennen om aan je dagelijkse portie beweging te kunnen of moeten voldoen. Wat goed, niet?

Probeer wat vaker te voet of met de fiets te gaan en laat de auto – indien mogelijk – eens wat meer in de garage staan. Ga te voet naar de bakker, slager, supermarkt of neem de hond eens een keertje mee op een extra wandeling. Door dagelijks een bepaald aantal stappen te halen, zal dit op vlak van gezondheid en mentale gewaarwording reeds heel wat kunnen betekenen. En raak je niet aan die 10.000 stappen per dag? Geen nood, want recente studies en onderzoeken hebben aangetoond dat 10.000 stappen helemaal niet noodzakelijk zijn en het werkelijke aantal zowel voor mannen als vrouwen een heel pak lager ligt. 

 

Hoeveel stappen per dag? 

Zoals in het introducerende stuk reeds min of meer duidelijk werd, hoef je niet per sé naar de sportschool te rennen om aan je dagelijkse portie beweging te voldoen. Eens wat vaker met de hond gaan wandelen of met de fiets naar het werk of school rijden, kan eveneens ingebracht worden onder de vorm van activiteit en beweging. Daarbij kun je jezelf de vraag stellen hoeveel stappen je per dag voor jouw leeftijd moet zetten of hoeveel stappen je moet halen om in leven te blijven. Laat ons eerlijk zijn; je zult niet langer of beter leven als je 2000 stappen meer weet te zetten dan iemand anders. Het gaat er vooral om dat je dagelijks een halfuurtje tot een uurtje beweging inlast en daarnaast zoveel mogelijk de auto in de garage laat staan.

Uiteraard kunnen de 10.000 stappen per dag wel een leidraad zijn en een vorm van motivatie om dagelijks je luie zetel uit te komen. In combinatie met een kwalitatieve stappenteller zou je bijvoorbeeld ook kunt uitrekenen hoeveel stappen in 1 km zitten en hoeveel km 10.000 stappen wel niet zijn. Het zijn manieren om je motivatie op te krikken en met jezelf en/ of met anderen in competitie te gaan en te kiezen voor een gezonde levensstijl. Maar, zijn 10.000 stappen wel ook echt nodig om een duidelijk verschil te maken op het gebied van gezondheid?

Heel wat onderzoeken en wetenschappelijke studies hebben ondertussen aangetoond dat het behalen van je dagelijkse 10.000 stappen helemaal niet nodig is om van voordelen en meerwaardes te kunnen genieten. Sterker nog, zowel voor vrouwen alsook voor mannen ligt het dagelijks aantal stappen – dag geschat wordt op zo’n 7500 à 8000 –  een heel pak lager. 

Eén van de toonaangevende onderzoeken die aan de basis ligt van dit resultaat, werd zelfs gepubliceerd in het befaamde “JAMA Internal Medicine”. Daarin werd aan maar liefst 18.000 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 72 jaar gevraagd om dagelijks aantal stappen gedurende 1 week in kaart te brengen met behulp van een stappenteller. Na deze week werden de deelnemers nog eens 4 jaar lang gevolgd en onderzocht waarna meteen duidelijk werd dat vrouwen die dagelijks meer en langer stapten, gemiddeld ook ouder werden en dus langer leefden. Bijkomende onderzoeken toonden aan dat 7500 à 8000 stappen per dag een betere richtlijn is dan de 10.000 stappen die ons tot hiertoe werden aangepraat.

 

Vergeet de magische 10.000 stappen! 

Dat brengt ons dus meteen bij de vraag “Doen tienduizend stappen per dag meer kwaad dan goed?”. Hoewel het nooit verkeerd is om dagelijks 10.000 stappen of meer te zetten, is het allesbehalve noodzakelijk gebleken. Een dagelijks gemiddelde van 7500 à 8000 stappen blijkt ruimschoots voldoende om bij te dragen aan tal van voordelen op het gebied van gezondheid. Loop je meer dan 7500 of 8000 stappen per dag; dan levert dat niet per sé extra voordelen op, ook niet wanneer je besluit het tempo te gaan opdrijven. 

Anderzijds kan het op voorhand bepalen van een limiet wel een vorm van motivatie betekenen om jezelf elke dag opnieuw te overtreffen. Anderzijds moet je je ook weer niet schuldig voelen als je eens een dagje hebt waarop het allemaal wat minder goed gaat en je “amper” 8000 stappen hebt behaald. Kortom, het is duidelijk; 7500 à 8000 stappen wordt vanaf nu gewoon het nieuwe ideaal!

Welke activiteiten komen in aanmerking

Ben je overtuigd en heb je zin om er eens helemaal in te vliegen? Wil je je conditie verbeteren door stelselmatige het aantal dagelijkse stappen op te drijven? Of ben je benieuwd hoeveel stappen je per dag moet zetten om af te vallen? Geen nood, want er zijn heel wat activiteiten die ervoor kunnen zorgen dat jij aan je dagelijks aantal stappen van 7500 à 8000 komt. Zo kun je bijvoorbeeld eens wat vaker de auto laten staan en te voet naar de supermarkt, slager of bakker wandelen. Of verras je hond en neem hem/ haar eens mee op een extra wandeling door het bos of op het strand. Heel wat extra stappen verzekerd!

Daarnaast kun je het aantal stappen per dag eveneens gaan opdrijven door je aan te sluiten bij een sportclub of gym. Let wel; dat is uiteraard geen verplichting maar het kan wel helpen om per dag aan je vooropgesteld aantal stappen te komen. Bovendien staat een matig-intensieve training van een halfuurtje gelijk aan maar liefst 3000 stappen extra! Kortom, of je nu gaat wandelen, fietsen, lopen, zwemmen of wat dan ook; elke vorm van beweging is goed genoeg om de stappenteller de hoogte in te sturen.

 

Wat als je minder mobiel bent?

Maar wat als je minder mobiel bent of niet meteen de mogelijkheid hebt om vrij intensief te bewegen? Geen paniek, want ook in dergelijke situaties zijn er gelukkig heel wat mogelijkheden. 

Het spreekt voor zich dat de intensiteit en de duur van de beweging voor elke persoon verschillend kan zijn. Het komt vooral neer op de combinatie tussen het sneller voelen kloppen van je hart en je lichaam dat het warmer krijgt. We denken hierbij aan (stevig) wandelen, zwemmen, fietsen etc. 

Echter kan het gebeuren dat zelfs deze vormen van bewegen voor bepaalde mensen (tijdelijk) moeilijker uit te voeren zijn. Denk aan patiënten die revalideren van een ongeluk/ ziekte of ouderen. In dergelijke situaties is het aangewezen om bijvoorbeeld meer aandacht te besteden aan kracht- én balansoefeningen. Ga bijvoorbeeld – indien mogelijk – zo nu en dan even op je tenen staan of ga iets langzamer neerzitten dan wanneer je normaal zou doen zodoende de beenspieren extra aan te spreken. Of poets je tanden terwijl je op 1 been steunt. Kortom, mogelijkheden zat om bewegingsmomenten aan je dagelijkse activiteiten toe te voegen.

Een stappenteller; een goed idee?

Tot slot willen we nog even kort de aandacht vestigen op het gebruik van een stappenteller. Het is uiteraard niet verplicht om een stappenteller te kopen, echter kan het wel motiverend werken. Afhankelijk van de mogelijkheden die het apparaatje biedt, kun je niet alleen het aantal stappen nagaan maar ook hoeveel kcal je verbrandt met 10.000 stappen. Of je voorkeur daarbij uitgaat naar een eenvoudige dan wel iets meer gesofisticeerde stappenteller is uiteraard afhankelijk van je persoonlijke wensen en verwachtingen. Echter is het een goede aanbeveling indien je op zoek bent naar wat extra motivatie. Veel succes!

 

Laat een reactie achter

0 COMMENTAIRES